Saturday, April 25, 2009

Darihal Earth Hour dan penjimatan tenaga

COPY FROM: http://www.harakahdaily.net
BY: Fahri Abdullah al-Masri

Satu-satunya rangkaian tv yang menyokong dan mendokong usaha-usaha murni 'Earth Hour' pada 28 Mac baru-baru ini adalah 8TV. Saluran RTM, TV1 dan TV2 meneruskan siarannya seperti biasa.

8TV adalah berjiran dengan TV9, TV3, NTV7 di Bandar Utama, Damansara. Sejak semalam tidak diketahui berapa ramaikah yang bergelap? Saya tak menutup komputer kerana mahu menaip. Sebenarnya, ada seribu satu cara untuk menyelamatkan bumi kita daripada perubahan iklim.

Apa yang penting, penggunaan elektrik itu ada kegunaan ke arah positif. Dalam kes saya, kepenggunaan eletrik yang sedikit telah digunakan ke arah kebaikan dan manfaat orang-ramai. Kita menulis untuk mendedahkan perkara yang seharusnya diketahui khalayak seperti mengemaskinikan kisah Najib dan kapal selamnya daripada semasa ke semasa. Itu cuma salah satu contohnya sahaja.

Tapi, ada gedung perniagaan, stadium dan pentas terbuka yang menyajikan hiburan tidak bermanfaat lalu menelan jumlah perbelanjaan kos elektrik yang cukup banyak juga. Ini lebih teruk! Kenapa hal seperti ini didiamkan?

Sebenarnya bukan penjimatan elektrik saja yang mesti kita pedulikan. Di beberapa buah negara Barat, telah pun wujud sikap pengguna yang cukup bijaksana ketika membeli-belah. Jika anda kerap perhatikan filem-filem Barat, mereka menggunakan beg kertas ketika berbelanja membeli barang dapur, barang basah dan bahan mentah.

Penjimatan tenaga
Islam telah lama menerajui langkah-langkah penjimatan ini. Alam kita terbina oleh sejenis 'tenaga'. Merujuk kajian makmal ahli-ahli sains Barat berhubung tenaga, mereka pun merumuskan bahawa 'tenaga tak boleh dicipta dan tidak boleh dimusnahkan.'

Siapakah dan apakah hakikat 'tenaga' itu? Bagaimanakah rupa paras tenaga itu?

Biarkan soalan ini dijawab ahli-ahli sains. Badan-badan lembaga swadaya masyarakat seperti Dana Hidupan Liar Sedunia (WWF) cuma mahu menterjemahkan tindakan penjimatan tenaga itu secara global. Dalam makna lain, badan bukan kerajaan antarabangsa itu mahu menggerakkan kesedaran seejagat mengenai penjimatan tenaga.

Salahguna tenaga mendatangkan kemusnahan ke atas alam. Alam ini tercipta oleh tenaga. Tenaga tidak boleh kita cipta dan ia tidak boleh dihapuskan. Tapi, tenaga itu, walaupun tidak boleh dimusnahkan oleh manusia, ia boleh memusnahkan kita termasuk seluruh alam ini.

Al-Qur'an memberitahu kita berhubung kemusnahan alam ini menjelang kiamat. Kita tidak menghormati alam yang digerakkan oleh tenaga ini. Kita tidak berjimat cermat menggunakannya.

Dari mana asal-usul tenaga? Ia datang daripada makanan yang kita makan. Karbohidrat yang tersimpan dalam sebutir nasi. Ia hadir dalam minuman yang kita minum. Tenaga tersimpan di dalam air.

Maka, sebab itulah Islam mengajar kita menghormati makanan dan minuman. Makanan mesti dihabiskan dan minuman juga mesti diteguk habis. Jangan sampai kita meninggalkan sisa makanan dan minuman walau sedikit pun. Tetapi, berapa ramaikah dalam kalangan kita yang menyedari hal sekecil ini?

Mereka yang menutup lampu selama sejam itu mungkin orang yang sama, terbiasa membazirkan makanan dan minuman di restoren yang disinggahnya setiap hari. Bukan sesuatu yang janggal jika anda melihat gaya pemakanan orang kita yang biadap, tak hormatkan makanan, minuman dan tidak menghormati 'tenaga' yang menggerakkan alam ini!

Selepas makan, masih ada beberapa jemput nasi ditinggalkan. Kemudian dihisapnya rokok lalu puntung rokok itu dimatikan apinya ke dalam pinggan. Nilai-nilai bawaan tradisi Melayu dahulu seperti membasuh tangan di dalam pinggan selepas makan sudah tidak diendahkan lagi. Melayu tradisi sangat menghormati alam dan tenaga.

Tak dapat tidak, kita mesti kembali kepada nilai-nilai lama dan petunjuk agama untuk menghormati tenaga alam. Tidak perlu kita tunggu badan-badan antarabangsa untuk mengasuh kita memahami cara mengguna tenaga.

Tidak perlu kita tunggu WWF mengadakan usaha di peringkat antarabangsa supaya khalayak membebaskan bumi ini daripada haba yang tinggi. Ingat.. haba adalah sejenis tenaga juga. Ia dinamakan sebagai tenaga haba.

Earth Hour dirancang guna membangun kesedaran tentang betapa pentingnya manusia mengurangkan kesan perubahan iklim di peringkat global. Acara itu dimulakan di Sydney pada Mac 2007 melibatkan sekitar 2.2 juta penduduk. Kira-kira 2,100 premis perniagaan telah memadamkan lampu selama sejam.

Ini semua dibuat untuk menjimatkan tenaga! Cahaya adalah sejenis tenaga, iaitu tenaga cahaya. Dalam al-Quran disebut, 'Allah nur as-mawati wal ardh..'. Allah itu 'cahaya' di langit dan di bumi.

Sekali lagi..saintis menyebutkan bahawa tenaga tidak boleh dicipta dan tidak boleh dimusnahkan. Maka, tenaga boleh mencipta dan 'dia' boleh memusnahkan dan mengazabkan dan apabila tiba waktunya dia 'menghukum' kita.

Demikian juga Tuhan. Dia tidak diperanakkan, dia tiada asal-usul, malah Dialah usul kepada segala asal serta awal kepada segenap kejadian dan peristiwa yang menghuni di dunia ini.

Membentuk, menyusun dan membangun kesedaran
Jika kita mengurangkan penggunaan lampu, kita mengurangkan kepanasan dunia akibat penggunaan bahan api fosil untuk mewujudkan bekalan elektrik selama ini. Demikianlah cara Barat berfikir. Tidak salah kaedah mereka ini dan tidak salah jika kita menyahutnya.

Usaha besar-besaran WWF itu mensasarkan kira-kira 1 bilion penduduk muka bumi ini. Berkesan atau tidak usaha itu, ia tergantung kepada tafsiran dan perspektif masing-masing.

Menurut kajian, bukan penggunaan bahan api fosil saja yang ada saham memanaskan alam, malah penggunaan bahan seperti chlorofluorocarbons (CFC) juga berperanan menipiskan lapisan ozon dunia.

Muntahkan saja beberapa kajian di internet, kesedaran semakin sukar dibangkitkan lewat penulisan. Kita kini perlu bersuara dan suara-suara ini perlu bergema ke seluruh alam. Suara ini harus bergerak dan digerakkan.

Pendek kata, kalau kita cuma cakap sahaja dan tidak bertindak, maka semua itu akan menjadi sia-sia sahaja.

Di televisyen sudah ada gesaan yang menggalakkan anak-anak muda belia di negara kita untuk bergiat cergas di dalam kegiatan belia.

Menurut iklan di tv itu, jika tiada suatu pun persatuan belia yang berkenan di hati kita, maka kita bolehlah kita membina kelab dan persatuan kita sendiri. Kita boleh mengajak rakan-rakan kita menyertainya.

Saya fikir, kita perlukan lebih banyak kelab dan persatuan belia yang tidak hanya terperangkap dengan gejala 2B; (baju dan bunga) atau 'baju batik dan bunga manggar'. Lazimnya inilah gambaran yang kerap ditayangkan di negara kita yang menyebabkan ramai anak-anak muda belia menjauhi persatuan belia itu.

Apatah lagi, 'gejala 2B' ini kerap diperhubungjalinkan dengan politik kepartian sehingga dihambaabdikan serta dijadikan budak suruhan kepada mana-mana ahli politik. Gambaran seperti ini tidak menarik perhatian generasi muda.

Mereka pun tidak rela diperhambakan. Mereka enggan menjadi 'barua' atau budak suruhan kepada mana-mana ahli politik tertentu. Mereka pun ingin menjadi tuan juga. Suara mereka perlu didengari.

Demikianlah.. Kerajaan seharusnya peka dan sedar mengenai hal ini.

Jikalau gerakan-gerakan belia ini bertindak dalam mempromosikan konsep dan pengertian penjimatan tenaga yang lebih luas cakupannya, adakah kerajaan bersedia memberikan imbuhan dana? Banyak betul tenaga yang perlu kita jimatkan ini. Berikut adalah senarai-senarai yang mungkin perlu dipertimbangkan kerajaan dengan teliti.

Pertamanya.. kata-kata adalah sejenis tenaga yang melantunkan bunyi. Dalam bahasa yang lebih saintifik, kita namakan tenaga ini sebagai 'tenaga bunyi'. Konsep dan istilah tenaga bunyi ada disebut dalam buku teks sains edisi Melayu sebelum dasar PPSMI diperkenalkan di negara kita sejak 2003.

Sejak PPSMI diperkenalkan, tidak diketahui apakah istilah tenaga bunyi dalam bahasa Inggeris?

Maka suara-suara serak basah anak-anak muda belia ketika menjerit di Perhimpunan Agung Umno semasa pemilihan Ketua Pemuda Umno itu boleh dialirkan ke arah bentuk tenaga yang lebih bermanfaat seperti mengampu, membodek untuk kepentingan kroni sendiri supaya mendapat projek terbaru. Ini sekadar contoh saja.

Kedua..penjimatan masa. Kita perlukan gerakan belia yang giat mempromosikan penjimatan masa. Anak muda belia tak boleh dilalaikan dengan kegiatan bergebang kosong di Jln Yap Ah Shak pada saban malam Friday Nite Fever; melanggah arak sehingga jam 3 pagi.

Walaupun masa bukanlah sejenis tenaga, tetapi masa sangat berkaitan dengan tenaga. Kalau tidak, kenapa Earth Hour mensasarkan rakyat kita bergelap dalam tempoh sejam baru-baru ini? Jadi, masa perlu diambilkira juga.

Kerajaan haruslah memperuntuk dana secukupnya kepada gerakan belia seperti ini yang akan menggerakkan peduli waktu dalam kalangan generasi muda. Mereka ini boleh memujuk anak-anak muda ini menjalani kegiatan berfaedah seperti memasuki Umno untuk mendapatkan projek-projek tertentu di bawah tajaan Najib. Ini contoh saja.

Ketiga, kelab belia yang mesti ditubuhkan ialah gerakan belia yang akan berkempen untuk menjimatkan kegiatan berpeleseran di Dataran Merdeka. Segala tenaga yang digunakan untuk merempit perlu disalurkan kepada program berkelana ke kutub utara dan selatan, menawan Himalaya dengan menggunakan wang daripada percukaian rakyat.

Sebenarnya.. banyak lagi penjimatan tenaga yang boleh dibincangkan oleh anak-anak muda belia di negara kita. Kita boleh menjimatkan tenaga yang digunakan untuk melihat wanita cantik di kaki lima kepada melihat bendera Umno. Dan, banyak lagi jenis-jenis penjimatan tenaga yang boleh kita rundingkan.

Saya tulis begini bukan apa. Ini kerana, Umnolah yang paling banyak membazirkan tenaga-tenaga fikiran rakyat selama 60 tahun belakangan ini. Berfikir memerlukan masa, berfikir perlukan tenaga; tenaga untuk berfikir.

Tapi, masa dan tenaga itu telah diragut Umno dengan mengepung rakyat dengan segala rencam maklumat, membenam penipuan ke dalam hati masyarakat dan memprogramkan propaganda hingga mengelirukan fikiran rakyat sekali gus mengundang kepasrahan rakyat.

Rakyat kita jadi menyerah akibat tenaga fikiran dan masa mereka telah acapkali diragut Umno. Mujurlah dengan perkembangan teknologi internet; YouTube, blog mutakhir ini, tenaga dan masa mereka telah pulih kembali dan tenaga itu mengalir kencang sehingga menumbangkan lima buah negeri baru-baru ini.

No comments:

[ Blogger AMAL 07 ]

[ blogger amal ]

  • HENTIKAN POLIMIK YANG TIDAK MENGUNTUNGKAN - Bismillahirrahmanirrahim. Izinkan saya yang dhaif ini menulis sedikit berkenaan Majlis Selawat dianjurkan kerajaan baru-baru ini.Saya sedar kita berkhila...
    3 months ago
  • Sakit - Sakit adalah hadiah dari Allah. Dengan sakit kita lebih mudah menyebut nama Allah. Dengan sakit kita lebih mudah meminta mengadu kepada-Nya. Sakit fizikal ...
    3 months ago
  • Adik, jumpa di syurga nanti - Hassan menggapai-gapai tangannya untuk menjatuhkan bola yang tersangkut di dahan sebatang pokok. Lompatan berkali-kali seorang kanak-kanak berusia 10 tahun...
    4 months ago
  • Kuatlah sahabat... - Bismillahirrahmanirrahim... Here I'm again. Pengajaran dari pantai buat manusia yang lemah. Ombak terus-menerus memukul pantai... walau banyak batu-bata m...
    4 months ago
  • Jiddiyah si Pemuda Rabbani - Semasa perjalanan pulang dari program tarbawi di utara, saya singgah di masjid Al-bukhari Alor Star untuk solat maghrib. Kebetulan bertemu dengan adik-a...
    6 months ago
  • Cukup Wang, Hati Senang, Dakwah Berkembang. - Bismillah, Semalam aku pergi event financial matters ni, Disebabkan speaker tu punya suara tak berapa jelas, I can't give 100% concentration masa dia bagi ...
    7 months ago
  • Isu Keselamatan Makanan Menurut Perspektif Islam - Mutakhir ini isu keracunan makanan menjadi topik yang hangat di media arus perdana mahupun media alternatif. Walaupun isu ini seringkali dipaparkan menerus...
    7 months ago
  • Sepi Dalam Kerinduan - Bismillahirahmanirahim... Alhamdulillahi ala kulli hal, seinfiniti kesyukuran dilafazkan buat pemilik agung seluruh kehidupan ini. Selawat dan salam ku izz...
    8 months ago
  • Mahasiswa Bertanding PRU? Mimpi Atau Realiti - Assalamualaikum & salam ceria... "Kalau rasa yakin boleh menang (dalam pilihan raya), pelajar boleh menjadi calon mana-mana parti. Ini merupakan satu pengi...
    1 year ago
  • Ramadhan ke-4, dan Tafsir Surah Yaasin 1-9 - Alhamdulillah, Ramadhan sudah menjengah ke malam ke-4, sepatutnya bagi pemburu pahala dari Allah s.w.t, Ramadhan dijadikan pesta ibadah bukan sahaja yang w...
    2 years ago
  • Mursi dan Husni - "SAYA TIDAK MAHU RAKYAT BENCI SAYA HANYA KERANA KENDERAAN SAYA"- MURSI Presiden Mesir, Dr.Muhammad Mursi ketika memasuki Istana Presiden Isnin semalam ba...
    2 years ago
  • Hypertonic dalam Iman - *بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم* Boleh tak korang relate eksperimen ini dengan iman? Form 4 atau from 5? Tak berapa ingat da. Best bu...
    2 years ago
  • Manusia Hari ini - Hari ini manusia sudah tidak mengira dosa dan pahala, halal dan haram.Akibatnya kita jauh daripada Allah.jauh dari rahmat Allah.Manusia hari ini tidak ada ...
    2 years ago
  • lembaran baru - waduh..waduh dah berabuk bekulat dan bercendawan blog ni. Dah lama bebenor tak menjeguk apatah lagi mencoret. Hari ni rasa tergerak hati nak buat " sesuatu...
    2 years ago
  • AMALAN MLM RAYA & PAGI RAYA=.= - MALAM 1)Mandi bl msk Maghrib 2)Takbir Raya 3)Isya' brjemaah & berazam slt Subuh brjmaah 4)Yaa Muhaimin 145x 5)Sayyidul Istighfar 3x 6)Asraghfirullah 999x 7)...
    2 years ago
  • Gemilang kembali - Ya. saya faham dinar emas memang senantiasa akan ada harga. Berbanding duit fiat yang boleh naik turun harganya sesuka hati. Harga dinar emas adalah mengi...
    2 years ago
  • PENGAJARAN DI SEBALIK PERISTIWA ISRA’ DAN MIKRAJ - *[1]* Sedar atau pun tidak, kita kini sudah berada di penghujung bulan Rejab. Bulan yang padanya telah berlaku suatu peristiwa penting dalam s...
    3 years ago
  • ISLAM ITU PRAKTIKAL - Ada yang menganggap bila menyeru 'kembali kepada Quran Sunnah' itu adalah satu benda yang tidak praktikal. Terlalu idealistik untuk dunia hari ini. Teori ...
    3 years ago
  • - *"hari ini bkn semudah semalam utk bergelar manusia sempurna..byk yg perlu dikorbankan,byk juga yg terpaksa dilepaskan..sesekali langkah tersadung,rebah me...
    3 years ago
  • Suami Boroi.. - Ramai yang cakap lelaki boroi tanda bahagia, sejauh mana kebenarannya?? Persoalan yang timbul bagaimana pula kalau lelaki yang belum lagi berkahwin tetapi ...
    3 years ago
  • Ruqayyah Hanum: Impak besar pada pembentukan negara - Rugayyah Hanum, namanya tidak seharum titisan yang ditinggalkannya. Beliau dikatakan gundik yang dihadiahkan oleh Kesultanan Uthmaniyyah kepada Maharaja A...
    3 years ago
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...